Onvoorwaardelijke liefde bestaat niet

Sanne Burger

relatie8Een paar zomers geleden liep ik over de Veluwse hei met een goede vriend. Het was warm en stoffig, het rook naar lavendel en hij probeerde me voor de zoveelste keer het begrip ‘onvoorwaardelijke liefde’ uit te leggen. Hij was getrouwd, maar ervan overtuigd dat het dankzij onvoorwaardelijke liefde geen kwaad kon om met een getrouwde man naar bed te gaan. Mijn koppigheid ten aanzien van trouw in een relatie vond hij een teken van bekrompenheid, een gebrek aan spirituele ontwikkeling. ‘Alles is liefde’, zei hij en spreidde zijn armen, alsof hij de hele hei wilde omhelzen. ‘Waarom beperk je je liefde tot maar één persoon? Dat is eeuwig zonde!’ ‘Je doet me denken aan Mulla Nasrudin’, zei ik. ‘Die koos de dikste en lelijkste vrouw van het dorp uit om een affaire mee te beginnen. Toen zijn vrouw, niet eens in staat om jaloers te zijn, hem vroeg: ‘Waarom?’…

View original post 1.111 woorden meer

Geef een reactie

